Яндекс - вбивця SEO або його рятівник?

В кінці 90-х років нечисленні пошуковики того часу звернули увагу на Google, який надавав якісну видачу практично по всіх запитах користувачів. Секрет полягав у тому, що Google приділяв увагу не стільки змісту сайту, скільки його авторитетності. Цей показник визначався низкою факторів, серед яких особливе місце займали зовнішні посилання на сайт. Взявши на озброєння знахідку Google, інші пошуковики зуміли швидко підтягти якість своєї видачі, поклавши початок посилальному просуванню.

Пошукові системи ставили своєю метою донесення до користувачів інформації, релевантної його запитом. Отримавши відповідь на своє питання, користувач вже сам міг рекомендувати сайт іншим учасникам мережі, піднімаючи його в очах пошуковиків. Цим скористалися SEO-оптимізатори, давши початок масовому створенню сайтів-майданчиків для посилань. Більшість ГС, «проживають» зараз на задвірках пошукової видачі, були створені тільки для забезпечення посилальної маси.

Яндекс активно працював над вдосконаленням видачі - алгоритми ранжирування ставали складніше, одні фактори втрачали цінність, інші набирали. Оптимізатори теж не стояли на місці, активно вишукуючи нові і нові можливості маніпулювання видачею. Коли вітчизняному пошуковику вдавалося позбутися від частини ГС, їх місце займали нові. Боротьба могла тривати вічно, але 5 грудня Яндекс вдарив по самій суті посилального просування - він заявив про відмову від посилань як фактора ранжування.

Анонс і реакція спільноти

Виступаючи 5 грудня на конференції IBC Russia 2013, Олександр Садовський оголосив про швидкий перехід Яндекса на оновлені алгоритми ранжирування, де контрольний фактор враховуватися не буде при роботі з комерційними запитами. За словами Садовського, у зв'язку з активним розвитком бірж з продажу посилань сама наявність зовнішніх посилань більше не є показником якості ресурсу, а значить, немає підстав використовувати його при ранжируванні. Зміни поки будуть локальними - технологію протестують в Москві, а потім, якщо результат виявиться задовільний, оновлять і регіональні движки.

Реакція спільноти була передбачувана - кількість панікерів і проклинає «Яндекс» вебмайстрів зросла в рази. З'явилося безліч закликів ігнорувати вітчизняну компанію і переходити до «серйозним гравцям» на кшталт Google. Яндекс назвали вбивцею SEO та найжадібнішим пошукачем. Останнє звинувачення виникло не випадково - в світлі прийдешніх змін Яндекс.Директ виглядав дієвою альтернативою. Він міг допомогти сайтам, раніше спиралися на посилання, зберегти позицію у видачі, залишившись хоча б в рекламному блоці.

Вебмастери також поцікавилися, чи пробував Google зробити видачу незалежною від посилального фактора. Метт Катс, провідний інженер американського гіганта, розповів, що подібні досліди справді проводилися, але безуспішно. Видача, позбавлена ​​«підтримки» у вигляді посилального профілю сайту, сильно програвала колишньою, тому тестування згорнули. Google зосередив свою увагу не на виправленні алгоритмів, а на санкціях щодо клієнтів бірж посилань - численні пессимізації сайтів в кінці 2013 року показали, що тут є, над чим працювати.

«Чорний» день «чорного» SEO

Активація нових алгоритмів сталася 12 березня 2014 на конференції «Тиждень Байнета» в Білорусі. Олександр Садовський пообіцяв, що вже до кінця дня зміни помітять всі користувачі Яндекса, що працюють з московським регіоном з комерційних запитам. "Ссилочний" фактор перестав бути актуальним для продавців електронної та побутової техніки, одягу, аксесуарів, нерухомості. Та ж доля спіткала сфери краси і здоров'я, туризму і відпочинку, юридичних послуг та розробки сайтів.

Перші повідомлення про зміни з'явилися через кілька годин. Вебмастера доповіли про істотні стрибках своїх сайтів по ряду запитів і відповідних змінах в трафіку. Чимало скарг прийшло і від звичайних користувачів - видача за деякими запитам виявилася сильно застарілою, а за іншими - взагалі нерелевантною. Виникли також проблеми з багаторазовим входженням у видачу одних і тих же сайтів - один домен міг з'явитися до 5 разів на сторінці. Персоналізація видачі стала більш помітною - один і той же запит в різних користувачів давав різні результати. У деяких випадках навіть просте оновлення сторінки призводило до змін у позиціях сайтів.

Настільки «бадьорий» старт забезпечив черговий сплеск панічних заяв вебмайстрів та ненависті на адресу Яндекса. З'явилися відгуки про просідання сайтів інших тематик, офіційно не включених до групи бессилочного ранжирування. У той же час знайшлося чимало вебмайстрів, чиї сайти опинилися під «хвилею» нових відвідувачів. Зростання відвідуваності деяких ресурсів перевищив 1000%, що призвело до тимчасового відключення сайтів через перевантаження.

Хто винен? Що робити?

Оцінити наслідки змін, що відбулися в Яндекс.Поіск, поки неможливо. У найближчі місяці компанія буде вирішувати численні помилки і проблеми з видачею, виправляючи неточності регулюванням впливу інших факторів ранжирування. Зараз же вебмастерам, зайнятим в комерційній сфері, краще зосередити свою увагу на інших аспектах:

    Перерозподіл бюджетів.

Звільнившись від необхідності купувати посилання, вебмастер може пустити звільнилися ресурси на покращення сайту і покупку реклами в Яндекс.Директе. Перше дозволить наростити юзабіліті і лояльність вже наявних клієнтів, які самостійно будуть просувати сайт серед друзів, а Я.Дірект дозволить потрапити на сторінку результатів пошуку.

    Поведінкові фактори стали ще актуальнішими.

Яндекс зізнався, що цінність посилального профілю сайту при ранжируванні поступово знижувалася протягом усього 2013 року. Таким чином, ранжування відбувалося на підставі інших 800 факторів, у тому числі - поведінкових. Сьогодні вони залишилися єдиною відкритою можливістю просування в Яндексі, а значить, юзабіліті сайту і користувальницький досвід виходять на перший план.

    Посилання не стали перешкодою.

Скасування посилального фактора Яндексом не говорить про те, що його конкуренти наслідуватимуть тим же шляхом. Відмовлятися від уже наявних посилань не має сенсу - вони не заважають, а лише не враховуються вітчизняним пошукачем.

Чого чекати в майбутньому?

Посилення конкуренції в Директі може стати серйозною проблемою для малого бізнесу. Змагатися з гігантами у вартості показу і кліка неможливо, наздогнати «старшого брата», що користується брендом для нарощування поведінкових факторів, теж. Якщо раніше закупівля якісних посилань могла забезпечити входження хоча б на першу сторінку, то тепер можна сподіватися тільки на сам сайт. Соціальні сигнали, поведінка користувачів, їх активність - все це впливає на ранжирування ресурсу, і тому буде застосовуватися ще активніше.

Не виключена поява нової хвилі дорвеев. Відсутність посилань більше не є перешкодою, соціальні сигнали продаються величезними партіями, домени з віком реалізуються в найкоротші терміни - що ще потрібно? Облагородивши дорвей гідним інтерфейсом, який не дасть користувачеві швидко піти і змусить зробити декілька переходів усередині сайту, можна буде увійти на першу сторінку видачі.

Оптимізація не помре. Так, посилання тепер не потрібні, але існують і інші чинники, над якими можуть попрацювати оптимізатори. Якісні тексти, юзабіліті, SMM - цим займалися і раніше, тому переучуватися не доведеться.

У разі успіху, Яндекс продовжить поширення бессилочного ранжирування на решті території Росії. Іншим вебмастерам варто придивитися за роботою їх московських колег і переглянути використовувані методики вже зараз. Наявність готової альтернативної стратегії просування до моменту відключення посилального фактора дасть серйозну перевагу перед іншими гравцями ринку.

Висновок

Говорити про занепад бірж посилань і «чорного» SEO ще рано - Google, Yahoo і інші компанії не планують ігнорувати контрольний фактор. Але біржі рунета отримали серйозний удар, і довгий час будуть оговтуватися від нього.

SEO не помре - в індексі пошуковиків знаходиться більше мільйона сайтів на кожну тематику, і кожен з них повинен бути на своєму місці. Просування в Яндексі стане трохи складніше і, можливо, дорожче, але залишиться актуальним.

«Чорне» SEO видозміниться - замість посилань почнуть продавати соціальні сигнали і накрутку поведінкових факторів. Залишається сподіватися, що Яндекс знайде спосіб протистояти їм настільки ж ефективно, як і накрутке посилальної маси.

Яндекс не вбив SEO - він дав йому друге дихання, необхідне після багаторічної стагнації на посилальних факторах ранжирування.

Повернутись до списку

 


 

Є запитання?

Проконсультуйтеся з виниклих питань і отримаєте вичерпну інформацію про свій сайт

Телефонуйте +38 (050) 541-04-58

просування та розкрутка сайту.


Комментарии: